Snarveier til hovedtemaer i hjelp

Bruk søkefunksjonen i nettleseren din for å finne det du leter etter. Med søkefeltet i høyremargen kan du søke i alle artiklene på nettstedet. Hvis du ikke finner svar hører vi gjerne fra deg på kundeservice@conta-faktura.no.

Hjelpeboble

Registrering

Kan jeg registrere meg uten organisasjonsnummer?

Svar: Conta Faktura er laget for bedrifter, organisasjoner og enkeltpersonforetak, og du må derfor ha et organisasjonsnummer registrert i Brønnøysund for å kunne bruke tjenesten. Hvis du er kasserer i en forening e. l. som ikke har organisasjonsnummer, anbefaler vi deg å sende en registrering til Enhetsregisteret. Det er gratis og gjøres raskt via Altinn. Hvis du er privat huseier kan du bruke fødselsdatoen din med noen ekstra tall bak i stedet for organisasjonsnummeret.

Jeg skrev inn feil organisasjonsnummer, hvor kan jeg endre dette?

Svar: Send oss det korrekte nummeret, samt navnet på firmaet ditt, så fikser vi dette for deg.

Jeg får beskjed om at e-posten finnes i systemet. Hva gjør jeg?

Svar: Dette betyr at du har registrert deg tidligere, enten hos Conta Faktura eller en av de andre Conta-tjenestene. Hvis du tidligere har brukt f.eks. Conta Inkasso, logger du deg inn der og aktiverer faktura-kontoen din fra startsiden. Hvis du har glemt passordet ett av stedene klikker du på Logg inn øverst i høyre hjørne og deretter Glemt passordet?.

Jeg har allerede en brukerkonto, men vil legge til et nytt firma

Svar: Hver brukerkonto/innlogging kan ha tilgang til mange firmaer. I stedet for å registrere et nytt firma slik du gjorde første gang, må du heller logge deg inn i systemet og legge til et nytt firma derfra. Les mer om dette i denne artikkelen om brukerkonto og firmaer.

Jeg fikk ikke e-post etter å ha registrert meg. Hva har skjedd?

Svar: Da har enten e-posten havnet i et spamfilter hos e-postleverandøren din, du har skrevet inn feil e-postadresse, eller så er det en forsinkelse i leveringen av e-poster. Noen ganger kan det ta noen minutter til flere timer før e-poster kommer frem, avhengig av hvor stor trafikk eller hvilke tekniske problemer leverandørene e-posten skal innom har. Ta gjerne kontakt med oss hvis den ikke dukker opp. Men før du gjør det er det fint hvis du sjekker spam-mappen din, og legger til noreply@contafaktura.no i adresselisten din som en godkjent kontakt.

Hvor logger jeg meg inn?

Svar: Det gjør du ved å klikke på Logg inn øverst til høyre på alle sider. Aller første gang du logger deg inn må du gjøre det ved å klikke på lenka du får på e-post etter fullført registrering.

Jeg får beskjed om at e-posten min ikke er bekreftet

Svar: I e-posten du mottok da du registrerte deg er det en lenke du må klikke på for å bekrefte e-postadressen. Hvis du ikke kan klikke på den må du kopiere lenka og lime den inn i nettleseren (noen e-postlesere kutter lange lenker slik at de ikke virker).

Komme i gang

Når du logger deg inn i Conta Faktura første gang blir du bedt om å fylle ut innstillingene. Dette er nødvendig for at systemet skal vite hvilken informasjon som skal være med på fakturablankettene, blant annet. Du kan ikke begynne å fakturere før du minst har fylt inn kontonummer og første fakturanummer.

Startside

Hvorfor spør dere hvilket fakturanummer jeg vil starte på?

Svar: Det er svært viktig at nummerserien fra ditt tidligere fakturaprogram fortsettes uten “hull” hvis du går over til å bruke Conta Faktura. Dette er lovbestemt, og du kan få spørsmål fra Skatteetaten hvis de oppdager at det er noe feil med nummereringen. Hvis du ikke har sendt noen fakturaer tidligere kan du begynne på faktura nummer 1. Var siste faktura du sendte med et annet program nummer 1407, skriver du inn 1408 i innstillingene i Conta Faktura. Den første fakturaen du lager blir da nummer 1408. Tallet kan ikke endres seinere! Les våre viktige begynnertips om fakturering med Conta Faktura.

Hvordan legger jeg inn mine gamle fakturaer?

Svar: Du kan laste opp fakturaer du har sendt før du begynte å bruke Conta Faktura. Tallene du legger inn kommer med i statistikken, og hvis du trenger å purre, sende kreditnota eller kjøre en inkassosak, kan du gjøre det. Se denne artikkelen for mer informasjon.

Logoredigering

Bildet viser hvordan du i et bildebehandlingsprogram plasserer logoen innenfor rammene av vår anbefalte filstørrelse på 441×117 piksler.

Svar: Gjør følgende:

  1. Åpne firmalogoen din i et bildebehandlingsprogram.
  2. Tilpass størrelsen så godt som mulig til formatet 441×117 piksler (bredde/høyde).
  3. Legg den på en hvit bakgrunn hvis den ikke fyller hele området.
  4. For brede og lave logoer fyller du ut med hvit bakgrunn oppe og nede, slik at høyden blir 117 piksler. For logoer som er smale i bredden fyller du med hvitt mot høyre. La logoen fylle hele høyden og la filen fremdeles være 441 piksler bred.
  5. Lagre som JPG, PNG eller GIF. JPG gir ofte best resultat. GIF og PNG må ikke lagres gjennomsiktige (transparency).
  6. Gå til Innstillinger>Firma og finn overskriften Firmalogo.
  7. Velg logo-filen fra datamaskinen din ved å klikke på “Velg fil” e.l.
  8. Klikk på Lagre logo og vent til den vises på siden.

Hvis du sletter og bytter ut logoen vil endringen kun vises på nye fakturaer du oppretter.

Kunder og varer

Hvordan legger jeg inn en ny kunde?

Svar: Det er tre måter å gjøre dette på. Enten gjør du det samtidig som du lager fakturaen ved hjelp av knappen Legg inn kunde i det grønne feltet øverst på faktura-siden. Kunder du har lagt inn tidligere kan raskt hentes inn ved å søke på de første bokstavene i firmanavnet. Se bildet.

Du kan også importere kunder du har fra et tidligere fakturasystem. Eller du kan legge inn én og én kunde om gangen ved å gå til fanen Kunder og klikke på Ny kunde (se bilde under).

Kan jeg importere kunder fra mitt gamle fakturasystem?

Svar: Ja! Først eksporterer du kundedataene i CSV-format fra det gamle fakturasystemet. Dette er en tekstfil der dataene er skilt fra hverandre med komma, semikolon eller tabulator. Gå deretter til fanen Kunder i Conta Faktura og klikk på undermenypunktet Kundeimport. Følg veiviseren. På neste side får du oversikt over hvilke data som finnes i importen. Kun datafelter som brukes i Conta Faktura kan importeres. Feltene finner du i nedtrekksmenyene til høyre på skjermen. Hvis et felt ikke finnes i nedtrekksmenyen, må du velge “Ikke bruk dette feltet”.

Hvordan sletter jeg en kunde?

Svar: Husk at kunder bare kan slettes hvis de ikke har fakturaer knyttet til seg. Gå inn på Kunder og finn kunden i lista. Klikk lenka Kundedetaljer. På neste side finner du en knapp som heter Slett.

Hvor legger jeg inn en ny vare?

Svar: Klikk på fanen Varer og klikk på knappen Ny vare. Klikk Lagre

Hvordan legger jeg inn varepris inkludert merverdiavgift?

Svar: Over feltet for varepris på Ny vare finner du en lenke som heter Inkl. Mva. Merk: Når du legger inn vareprisen som kr 400 inkl. mva. vil systemet lagre eks. mva.-prisen for deg i databasen. Hvis moms-satsen skulle øke i fremtiden må du selv passe på å justere prisen slik at den fremdeles blir “rund”.

Fakturaer

Hvordan ser fakturaene ut?

Svar: Fakturaen ser ut slik som du ser den når du lager den. Se dette bildet.

Hjelp, hvordan sletter jeg en faktura?

Svar: Du kan ikke slette en faktura, fordi det vil skape hull i fakturanummer-serien. Du må i stedet lage en kreditnota basert på fakturaen. Kreditnotaen opphever fakturaen ved at summene går i kundens favør (se neste spørsmål).

Gamle fakturaer fra ditt tidligere fakturaprogram kan du derimot slette. Det gjøres ved å gå til Flere valg på fakturadetaljene, og klikke på lenka Slett faktura.

Flere valg-knapp

Hvordan lager jeg en kreditnota?

Svar: Finn fakturaen som skal krediteres (nulles ut, oppheves) i fakturalista. Følg lenka Fakturadetaljer og klikk på knappen Flere valg. Da kommer det fram en lenke med teksten Lag kreditnota.

Flere valg-lenker

Kreditnotaen sender du til kunden sammen med en ny, korrigert faktura. Hvis ikke kunden har fått fakturaen med feil på, trenger du heller ikke å sende kreditnotaen. Men pass på å oppbevare alle disse dokumentene i regnskapspapirene dine.

Hvordan er e-postene som sendes fra Conta Faktura?

Svar: Teksten skriver du selv, enten som en standardmelding i firmainnstillingene, eller rett i meldingsfeltet før du sender. Systemet legger ved fakturaen og evt. vedlegg, og legger til en liten lenke til Conta Faktura i bunnen av e-posten. Nedenfor ser du hvordan det ser ut i Gmail.

Epost-innhold

Hva skjer hvis jeg sender faktura til en feilskrevet e-postadresse?

Svar: Hvis Conta Faktura får e-posten du sender i retur, vil du få varsel på e-post. E-poster kommer i retur hvis e-postadressen ikke eksisterer. Vær klar over at e-poster som blir tatt i spamfiltre som oftest ikke blir sendt i retur, og du blir derfor heller ikke varslet. For å sende fakturaen på nytt går du til fakturadetaljene og velger Flere valg, og klikker på lenka Send faktura på nytt. Du bør korrigere e-postadressen på kundedetaljene først. Alternativt kan du skrive inn en riktig e-postadresse i det du sender på nytt.

Hvordan merker jeg en faktura som betalt?

Svar: Finn fakturaen i en av fakturalistene og klikk på Fakturadetaljer. På fakturakortet som kommer finner du en grønn knapp der det står Registrer innbetaling. Klikk på denne og følg anvisningene. Betalingsdatoen er viktig for at statistikken skal bli riktig.

Jeg vil gjerne laste opp de gamle fakturaene mine!

Svar: Gå til fanen Fakturaer og klikk på Gamle fakturaer fra annet system i undermenyen (oransje linje). På neste skjermbilde laster du opp en PDF-faktura du lagde i det gamle fakturaprogrammet ditt. Husk å få med riktig fakturatype og fakturadato.

Deretter registrerer du varelinjene i faktura-redigereren, slik de er på den gamle fakturaen. Dette må du gjøre for at Conta Faktura skal kunne gi deg riktige statistikker, mva-oppgaver, m.m. Les denne artikkelen om hvordan du legger inn gamle fakturaer.

NB! Gamle fakturanumre påvirker ikke fakturanummerrekka som lages av Conta Faktura. Fakturanummeret du skriver inn manuelt må stemme overens med nummeret på den gamle fakturaen du legger inn.

Når er det aktuelt å avslutte en faktura med tap?

Svar: Tap på kundefordring blir godkjent av Skatteetaten hvis du har forsøkt inkasso uten å lykkes, eller har sendt minst tre purringer innen seks måneder og fremdeles ikke fått pengene. Tapet bokfører du i regnskapet, noe som gir skattefradrag. Småsummer under kr 10 kan avskrives som tap uten purring/inkasso først. I noen tilfeller går kunden konkurs, da kan du enten sende inn krav til konkursboet, eller avskrive summen som tap med det samme. Denne artikkelen lærer deg mer om emnet.

Se også neste spørsmål/svar.

Kan jeg slette ubetalte renter og purregebyr?

Svar: Først registerer du innbetalingen. Summen som står igjen avslutter du som tap. Gå til fakturadetaljene og klikk Flere valg og deretter lenka Avslutt med tap. Renter og gebyrer blir ikke reellt ført som tap, de nulles bare ut. Dette påvirker altså ikke tapsrapporten (som du finner under Rapporter.

Hvordan sender jeg en fakturakopi til kunden?

Svar: Du kan a) sende fakturaen på nytt fra fakturaskjermen (fakturadetaljene) ved å klikke på Flere valg > Send på nytt, eller b) laste ned fakturaen fra samme side og sende den selv.

Jeg sendte fakturaen til feil adresse!

Svar: Først må du skrive inn riktig adresse på kunden. Gå til Kunder og velg kunden din fra lista. Inne på kundekortet kan du endre postadressen. Lagre. Du kan nå opprette en ny faktura. Du må også huske å lage en kreditnota på den gamle for at ikke samme fakturaen skal bli bokført dobbelt.

Er det mulig å fakturere i utenlandsk valuta?

Svar: Nei, det er det dessverre ikke per i dag. Les denne artikkelen om hvordan du kan fakturere kunder i utlandet.

Kan jeg slette en innbetaling?

Svar: Gå til fakturadetaljene og finn knappen Slette innbetaling.

Kan jeg stoppe en faktura?

Svar: Hvis du sender en beskjed til kundeservice@conta-faktura.no tidlig på dagen kan vi klare å stoppe den hvis den sendes på papir. E-postfakturaer kan ikke stoppes.

Er det mulig å utsette forfallsdatoen?

Svar: Gå til fakturadetaljene og klikk Flere valg > Utsett forfallsdato. Regnskapsteknisk har ikke dette noe å si, og fakturadatoen er i realiteten den samme (selve fakturadokumentet blir ikke endret!). Men ved å utsette forfallsdato i systemet fjernes fakturaen fra Følg opp-lista hvis du skyver datoen langt nok fremover.

Er det mulig å la kunden betale inn i flere avdrag?

Svar: Ja, da fører du bare innbetalingene inn etter hvert som de kommer. Kunden bruker den samme fakturaen som grunnlag for alle innbetalingene. Du kan utsette forfallsdatoen hvis du vil fjerne fakturaen fra lista Følg opp (se forrige spørsmål).

Hvordan sender jeg en repeterende faktura?

Svar: Når du lager en ny faktura finner du en “repetisjonknapp” nederst til venstre på siden (se bildet). Leveringsdatoen blir automatisk satt til den datoen den repeterende fakturaen blir opprettet. Tekst du skriver i beskjedfeltet blir likt på alle fakturaene i sekvensen.

Fakturaer som repeterer får et lite ikon til høyre for seg i fakturalista.

Hvordan stopper jeg en repeterende faktura?

Svar: Du må finne den første fakturaen i serien, altså den du startet repeteringen med. Når du har funnet riktig faktura klikker du på Flere valg inne på fakturadetaljer. Du vil da se lenka Avslutt repetering (se bilde).

Får jeg varsel om at en faktura er blitt repetert?

Svar: Ja, du får varsel på e-post når fakturaen er blitt laget. En repetert faktura blir automatisk sendt ut til kunden på e-post eller ved at Conta postlegger for deg, hvis det var slik den første fakturaen i serien ble sendt. Hvis du valgte å laste fakturaen ned selv, må du sende den til kunden selv. Fakturaen kommer som vedlegg i e-posten du mottar når repetisjonen er utført.

Hva skjer hvis jeg krediterer en repeterende faktura?

Svar: Til tross for at du krediterer en eller flere fakturaer i en repeterende serie blir ikke repetisjonen stoppet. Den fortsetter til du går inn på Fakturadetaljer på den første fakturaen i serien, og klikker knappen Flere valg og deretter Avslutt repetering. Du får bedre oversikt over alle repeterende fakturaer ved å klikke på Flere valg og velge lenka Repeterende fakturaer når du er på fakturaoversikten (under fanen Fakturaer).

Jeg har endret kontonummeret, men fakturaene viser fremdeles feil nummer

Svar: Fakturaer som allerede er opprettet er låst, og blir ikke endret. Endringene vises først fra neste faktura du oppretter. Endring av fakturaer er ikke lovlig i forhold til Bokføringsloven. Hvis du har laget en faktura som inneholder feil opplysninger må du først opprette en kreditnota. Mer informasjon i dette svaret.

Jeg vil ikke ha med leveringsadresse eller beskjed på fakturaen

Svar: Leveringsadresse og -dato er et et statlig krav. Conta Faktura tar derfor alltid med denne informasjonen på fakturaer og kontantfakturaer men du kan på eget ansvar velge å krysse av for at du ikke vil ha det med. Beskjedfeltet er valgfritt, lar du det stå tomt blir det bare et tomt felt på fakturaen (ingen ramme).

Jeg har flere spørsmål om lover, regler, merverdiavgift eller regnskap i forbindelse med fakturering

Svar: Se Fakturaskolen. Eller søk råd hos en regnskapsfører.

Er det mulig å gi kontantrabatt i kroner?

Svar: Ja. Du kan skrive minustegn foran summen på en eller flere varelinjer. Hvis totalsummen på fakturaen blir negativ, altså mindre enn null, gjøres fakturaen automatisk om til en kreditnota.

Har dere en løsning for KID-nummer?

Svar: Ja, det har vi. Du får dette som en del av plusspakken.

Purring og inkasso

Hvordan er reglene for å sende purring?

Svar: Se denne artikkelen fra Fakturaskolen.

Kunden betalte ikke inn purregebyret, hva gjør jeg?

Svar: Dette har vi skrevet litt mer om i denne artikkelen fra Fakturaskolen.

Sendes purringer ut automatisk?

Svar: Nei. Du må aktivt logge deg inn for å gjøre det. Du får varsel på e-post om at en faktura er klar til å purres. Husk å sjekke bankkontoen først!

Hvordan virker Conta Inkasso?

Svar: Conta Inkasso er integrert med Conta Faktura. Tjenesten hjelper deg å holde orden på og følge opp inkassosaker helt frem til rettslig innkreving via Namsfogden (eller evt. konkursbegjæring for bedrifter). I motsetning til hvis du bruker et inkassobyrå, beholder du hele den innkrevde summen selv, inkludert renter og gebyrer. Inkassobyrået er egentlig bare en fordyrende tredjepart mellom deg og det statlige innkrevingsapparatet, og de har ingen myndighet til å kreve inn pengene for deg når saken går helt til rettslig inkasso. Hvis du vil bruke Conta Inkasso til å få inn pengene må du betale enten en engangssum per sak, eller bestille et årsabonnement.

Hvor kjøper jeg abonnement for Conta Inkasso?

Svar: Du får tilbud om dette når du sender din første faktura til inkasso fra Conta Faktura.

Hvordan er inkassoprosessen? Hvor mye renter og gebyr får jeg inn?

Svar: Prosessen er enkel. Conta Inkasso veileder deg trinn for trinn. Fra du sender inkassovarsel er det bare to trinn til før en sak mot en privatkunde blir behandlet som utleggsforretning hos Namsfogden. Du finner en oversikt over saksgangen på denne siden. Mer informasjon om inkasso finner du dessuten i Inkassoskolen.

Automatisk postlegging

Hvor blir papirfakturaene dere sender for meg postlagt?

Svar: De blir sendt fra Conta Systemer AS sin postsentral på Orkanger i Sør-Trøndelag.

Når postlegger dere brevene?

Svar: Vi sender senest neste arbeidsdag.

Hva koster det?

Svar: Brev til Norge og resten av verden har samme grunnpris: 29 kroner eks. mva. Inkluderer papir, print, porto, pakking, konvolutt og ekspedering. For å sende kjøper du Conta-kreditt med betalingskort. Du får rabatt ved å kjøpe pakker med 10 eller 50 brev.

Sender dere til utlandet?

Svar: Ja, vi sender til alle land Posten kan sende til. Prisen er den samme som innenlands.

Er det riktig at purringer må sendes i posten?

Svar: Ja. Vanlig praksis og regeltolking er at alle purringer og inkassovarsler som inneholder gebyr, renter eller begge deler, sendes på papir i posten. Derfor er det kun mulig å sende purringer på papir i Conta Faktura. Vil du sende en påminner til kunden søker du opp den aktuelle fakturaen som har forfalt og klikker Flere valg inne på fakturakortet. Der finner du en mulighet som heter Send på nytt.

Hva skjer hvis fakturaen kommer i retur i posten?

Svar: Posten sender konvolutten i retur til oss, og vi gir deg melding på e-post om at posten ikke kom frem.

Får jeg kvantumsrabatt på sending av fakturaer?

Svar: Ja, du får automatisk 7 og 10 prosent rabatt hvis du kjøper nok Conta-kreditt til henholdsvis 10 og 50 brev. For å fylle på Conta-kreditt følger du lenka Fyll på Conta-kreditt på startsiden.

Statistikk og rapporter

Jeg ser ingen tall på søylediagrammene?

Svar: Hvis du holder musepekeren over hvert av de fargede feltene i søylene vises kronesummene for den aktuelle måneden.

Er det mulig å lagre den grafiske statistikken?

Svar: Ja det kan du. Klikk på et av symbolene i øvre høyre hjørne av grafen. Du kan enten skrive ut eller laste ned som en fil. Se bildet nedenfor.

Jeg greier ikke å skrive inn noe i moms-rapporten

Svar: Feltene er låst, slik at du ikke kan skrive inn noe. Vi har tatt med feltene som har med utgifter å gjøre (inngående avgift) for at skjemaet skal bli likt momsoppgaven fra Skatteetaten, men Conta Faktura kan bare gi deg tallene på inntektssiden (utgående avgift). Bruk skjemaet i Altinn for å regne ut den reelle totalsummen.

Annen funksjonalitet

Hvordan registerer jeg flere brukere?

Svar: Gå til Innstillinger og velg Brukere fra undermenyen (oransje menylinje). Klikk på knappen Ny bruker på neste skjermbilde. Hvis brukeren du vil legge til allerede har en konto hos Conta Faktura bør du passe på å bruke samme e-postadresse som personen er registrert hos oss med. Dette gjør at brukeren slipper å logge ut og inn for å bytte mellom firmaer vedkommende har tilgang til. Den nye brukeren du oppretter vil få en invitasjon på e-post. Vær oppmerksom på at alle brukere har full tilgang til å se, slette og redigere informasjon som har med samme firma å gjøre.

Hvordan registerer jeg flere firmaer på samme innlogging?

Svar: I Conta Faktura trenger du bare én brukerkonto selv om du har mange firmaer. Logg deg inn som vanlig og klikk på firmanavnet ditt øverst til høyre på skjermen. Velg Nytt firma fra menyen som kommer til syne. Bruk den samme menyen til å bytte mellom firmaene dine. Husk at hvert firma har sine egne innstillinger.

Hvordan lager jeg flere kontaktpersoner på samme kunde?

Svar: Gå til kundedetaljene på den aktuelle kunden. Nede på siden vil du se Kontaktpersoner > Ny kontaktperson. Kontakter du legger inn på denne måten kan du enkelt putte inn i fakturaen ved å klikke på navnet som vises som standard under “Deres ref.”.

Jeg må lage en kreditnota på en faktura fra et annet program.

Svar: Dette fikser Conta Faktura. Gå til menyflippen Fakturaer og undermenyen Ny kreditnota. Du lager nå en ny kreditnota fra bunnen av. Husk å få med riktige data fra den gamle fakturaen din. Hvis du skal lage en kreditnota på en faktura du har laget med Conta Faktura må du gå inn på Fakturaer, søke opp fakturaen fra lista og klikke på Fakturadetaljer. På neste skjermbilde har du en knapp som heter Flere valg. Her finner du mulighet for å lage en kreditnota. Mer informasjon om kreditnotaer finner du i denne artikkelen fra Fakturaskolen.

Er det mulig å lage en kvittering på at jeg har fått betalt i kontanter?

Svar: Ja, dette kalles en kontantfaktura eller kontantnota. Gå til Fakturaer og finn Ny kontantfaktura på undermenyen. Kontantfakturaer får status som innbetalt allerede i det de opprettes. Du kan også velge å bokføre en tidligere betalingsdato, f.eks. hvis du har fått et forskudd. Du finner mer om kontantfakturaer i Fakturaskolen.

Hvordan eksporterer jeg fakturaer fra en viss periode til Excel?

Svar: Når du er på fakturaoversikten har du en knapp som heter Velg periode cirka midt på skjermen. Etter at du har valgt start- og sluttdato her klikker du Eksporter til Excel.

Hva er Conta-kreditt?

Svar: Betalingstjenestene i Conta Faktura og andre Conta-tjenester betales ved hjelp av Conta-kreditt. Du kan fylle på bare etterhvert som du trenger det, eller kjøpe en større pakke på forhånd som blir belastet når du velger å f.eks. sende en faktura med automatisk postlegging. Conta-kreditt betales med kort og kan kjøpes blant annet under fanen Innstillinger og undermenyen Conta-kreditt. Les denne artikkelen for mer informasjon om Conta-kreditt.

Brukerkontoen din

Jeg har glemt passordet!

Svar: Gå til denne siden og skriv inn e-posten din. Klikk på Send passord og du får det du trenger til innboksen din.

Jeg har glemt hvilken e-post jeg bruker til innlogging

Svar: Send oss organisasjonsnummer og firmanavn så skal vi hjelpe deg.

Hvorfor er jeg blitt utestengt fra tjenesten?

Svar: Da kan det hende at du har brutt brukeravtalen. Ta gjerne kontakt med kundeservice så ser vi på saken.

Hvordan stopper jeg e-postene fra systemet?

Svar: Dette kan du lett stille inn selv ved å gå til Innstillinger > Brukerkonto.

Jeg vil logge inn på flere firmaer med samme brukerkonto

Svar: Dette er enkelt å få til. Les denne artikkelen.

Hvordan sletter jeg kontoen min?

Svar: Siden dette er en gratistjeneste er det unødvendig å slette kontoen din hvis du ikke lenger vil bruke tjenesten. Kontoen vil bli liggende ubrukt og trygt til kanskje du en vakker dag får behov for et fakturaprogram igjen. Hvis du virkelig vil slette hele kontoen må du ta kontakt med oss. Hvis du ikke var fornøyd med tjenesten vil vi gjerne høre hvorfor.

Jeg har skiftet navn, hvordan kan jeg endre det?

Svar: Kontakt kundeservice så fikser vi det for deg.

Hvor endrer jeg passord?

Svar: Det gjør du enkelt under Innstillinger > Brukerkonto

Plusspakken

Hva koster det å bruke KID/OCR?

Svar: Conta Faktura Pluss har en prismodell der du kan betale for en måned, tre måneder, eller ett år om gangen. Alle pakkene inkluderer det samme, bl.a. ubegrenset antall KID-innbetalinger. I tillegg vil banken din vanligvis ta en pris per transaksjon i tillegg til en årspris. Mange systemer tilbyr KID med stykkpris, men dette blir trolig langt dyrere enn Contas løsning hvis du har 10-15 innbetalinger per uke hele året.

Hvor finner jeg bankbilagene?

Svar: De produseres fortløpende som PDF-er og kan lastes ned ved å gå til fanen Rapporter og klikke på Innbetalingsbilag i undermenyen. Du vil ikke lenger få slike bilag i banken din, så lenge du bruker KID/OCR hos Conta Faktura.

Må jeg gjøre noe aktivt for å hente ned innbetalinger?

Svar: Nei, de kommer inn i Conta Faktura automatisk hver ettermiddag, mandag til fredag. Vanligvis kommer innbetalingene rundt kl. 17:00, men av og til kan det ta noen timer ekstra. Dette er utenfor Contas kontroll.

Hvordan virker egentlig KID-innbetalinger?

Svar: Se denne grafiske fremstillingen.

Hva hvis det er feil KID/ingen KID?

Svar: Alle betalinger til kontoen din kommer likevel inn i Conta Faktura, men du vil få varsel på startsiden om at du må behandle dem manuelt. Vi kaller disse for innbetalinger med avvik. Du får tilbud om å knytte dem til en eller flere ubetalte fakturaer, eller tilbakeføre beløpet til kunden. Det er ikke mulig å slette KID-innbetalinger fra systemet. Se skjermbilder.

Hvordan lager jeg et gjøremål på en kunde?

Svar: Gå til fanen Kunder og velg en kunde derfra. Inne på kundekortet finner du fanen Gjøremål. Du kan velge om du vil ha varsling på e-post, eller ikke. Uansett vil alle gjøremål vise i en huskeliste på startsiden din, der du også kan sette dem som utført. Se skjermbilder.

Hvilke filer kan jeg laste opp på kundekortet?

Svar: De aller fleste typer filer kan lastes opp, bortsett fra forbudte filer som nevnes i brukeravtalen. Inkludert i Plusspakken er ubegrenset lagring av filer på hver kunde. Du finner opplastingsmulighet ved å klikke på lenkene Kundekort i kundelista og deretter fanen Filer. Se skjermbilder.

Andre spørsmål

Virker tjenesten på alle nettlesere?

Svar: Conta Faktura virker på alle nyere nettlesere på PC, Mac, Linux og iPad. Internet Explorer 7 eller eldre støttes ikke.

Hvorfor driver dere denne tjenesten gratis?

Svar: Det kan du lese om i denne lille artikkelen.

Hvordan er sikkerheten?

Svar: Dette kan du lese mer om på denne siden.

Firmaet mitt har fått nytt navn. Hvor kan jeg endre dette?

Svar: Så lenge organisasjonsnummeret er det samme kan du gjøre det selv i Innstillinger > Firmainnstillinger. Hvis du har endret organisasjonsnummer må du opprette et nytt firma. Bruk knappen Nytt firma firmainnstillingene.

Jeg la inn et annet firma, hvordan bytter jeg til dette?

Svar: Klikk på firmanavnet ditt øverst til høyre på skjermen. Klikk på riktig firma i menyen som kommer frem.

Hvorfor oppgir dere ikke noe telefonnummer?

Svar: For å holde kostnadene nede tilbyr vi ikke kundeservice på telefon. Kundeservice på e-post er gratis, og våre medarbeidere er pålogget både tidlig og sent. Vi lover å svare så raskt vi kan. Hvis du prøver å få tak i oss i forbindelse med inkasso eller et annet forretningsrelatert spørsmål, kan du se på denne siden.