Du kan sende en purrefaktura så snart betalingsfristen går ut, men da kan du ikke legge til purregebyr. Helst venter du til det har gått 14 dager over fristen. Da har du rett til å legge på purregebyr og renter. Finansdepartementet fastsetter gebyr- og rentesatsene hvert halvår.

wood background

Illustrasjon: Kjetil Bendiksen

I Conta Faktura oppdaterer vi disse satsene fortløpende, slik at du slipper å tenke på det.

Du får en melding på e-post fra Conta Faktura når fakturaen har forfalt med 14 dager. Logg inn og send en purring ved å gå til lista Følg opp og klikk på lenka Fakturadetaljer > Send purring. Du stiller selv inn i Innstillinger om overskriften skal være inkassovarsel eller purring, eller begge deler.

Hvordan skal purringen sendes?

Purringer og inkassovarsel med gebyr/renter skal sendes på papir. Ikke bare er du sikrere på at de kommer fram, men du har også større rettslig tyngde i forhold til et pengekrav på e-post. Purringer må ha betalingsfrist på minst 14 dager.

Jeg synes det er litt drastisk med purring. Hva gjør jeg?

Det er ingen grunn til å være flau for å be om å få betalingen du har krav på. Alle bedrifter purrer hvis kunder ikke betaler. Men hvis du absolutt ikke ønsker å sende en formell purring, kan du ta en telefon til kontaktpersonen din eller til økonomiavdelingen. Eller sende en e-post og høre.

De fleste uteblitte innbetalinger skyldes misforståelser eller forglemmelser. Hvis de har somlet bort fakturaen kan du sende den på nytt på e-post ved å gå inn på fakturadetaljene i Conta Faktura og klikke Flere valg > Send på nytt

Formelle regler for purringer

Disse reglene blir ivaretatt for deg av Conta Faktura. Her er en oppsummering:

  • Tydelig info om at dokumentet gjelder en purring
  • Avsenders firmanavn, adresse og organisasjonsnummer
  • Hva er purringen gjelder, dvs. referanse til fakturanummeret det purres på
  • Størrelsen på purregebyret
  • Størrelsen på rentesats og beregnede renter
  • Betalingsfristen må være minimum 14 dager
  • Det skal ikke beregnes moms av gebyret

Du har lov til å sende inntil to purringer med gebyr før du sender inkassovarsel. Erfaringene viser at jo tidligere du kommer i gang med inkassoen, desto større er sjansene for å få betalt. Vi anbefaler på det sterkeste å ikke la det gå måneder før du setter rettslig kraft bak innkrevingen din. Du risikerer f.eks. at kunden går dukken, eller får likviditetsproblemer og mister betalingskraften og -viljen de hadde da de bestilte varer eller tjenester fra firmaet ditt. Du kan kun sende ut én purring eller inkassovarsel i Conta Faktura før saken sendes over i inkassosystemet.

På purringen må det komme tydelig fram at kravet går til inkasso dersom betalingen uteblir. Les mer om inkasso i denne artikkelen.

Tilbake til Fakturaskolen