– Det skal ikke være kjedelig å drikke alkoholfritt

Brødrene som står bak Leske opplevde at det var svært lite spennende drikke på markedet for folk som velger bort alkohol. Det bestemte de seg for å gjøre noe med.

Brødrene som står bak Leske opplevde at det var svært lite spennende drikke på markedet for folk som velger bort alkohol. Det bestemte de seg for å gjøre noe med.

Dette er en del av en serie der vi snakker med folk som bruker Conta-tjenestene, og finner ut hva som rører seg der ute av mennesker med fantastiske ideer og produkter. Tips oss gjerne i kommentarfeltet om det er noen Conta-brukere du mener vi burde snakke med!

Brødreparet Christian og Alexander W. Jansen tok et felles valg som skulle bli spiren til Leske, et firma de startet i 2016 som selger såkalt premium alkoholfri drikke til både privat- og bedriftsmarkedet.

– Det hele begynte fordi jeg og broren min tok et valg om å slutte å drikke alkohol, begynner medgrunnlegger Christian W. Jansen.

– Vi kom fort til konklusjonen at det var mye stusselig og lite spennende alkoholfri drikke der ute, og vi mener jo at det ikke skal være kjedelig å drikke alkoholfritt, fortsetter han.

«Det skal ikke være kjedelig å drikke alkoholfritt» har blitt det uformelle mantraet til firmaet.

Leske kjøper inn produkter fra inn- og utland. «Det finnes så mye mer enn musserende vann og tilfeldig eplemost», står det på hjemmesiden deres, og et blikk på nettbutikken bekrefter at de i høyeste grad tilbyr mer enn det.

Mer konkret: For brødrene Jansen handler Leske om å kunne tilby fullgode alkoholfrie alternativer som kan gi kundene noe mer enn bare de vanlige brusmerkene som finnes på de fleste restaurantene og kafeene.

Derfor begynte de å importere og distribuere drikke, først via en liten nettbutikk, og i senere tid har de også gått over til å selge drikke til restauranter, kafeer og spesialforretninger.

– Folk er mer opptatt av sunnhet og kosthold

Mye kan tyde på at brødrene Jansen traff tidsånden ganske bra. Etterspørselen etter nye alkoholfrie drikkevarer er stadig sterkere, ifølge Christian.

Foto: Tommy Andresen

Flere og flere serveringssteder ønsker å tilby mer enn bare den vanlige «brusrekka», som de liker å kalle det – den treffende betegnelsen Christian bruker på de typiske drikkene fra brusgigantene. Kundene til Leske er folk som er opptatt av kosthold og sunnhet.

– Absolutt, vi har hatt vekst fra måned til måned og vi treffer stadig på nye folk som blir veldig glad for at vi eksisterer. Mange er mer og mer opptatt av hva de putter i kroppen, og produktene våre passer godt inn der. Den effekten ser vi, sier Christian.

Leske fyller også et annet norsk tomrom. Folk ønsker å kunne ha noe på lager til private besøk og fester som er noe mer enn bare de vanlige greiene, ifølge Christian.

– Det stemmer, folk ønsker å være gode verter på private fester og sammenkomster, også for de som ikke drikker alkohol. Her ser vi en endring der folk ønsker å tilby premiumvarianter istedenfor de samme gamle greiene, legger han til.

Egenfinansiert oppstart

Christian og Alexander W. Jansen finansierte oppstarten av Leske ut av egen lomme. Det første konseptet, som Leske fremdeles tilbyr, var å selge abonnement på kasser med drikke til privatkunder. Dette viste seg å være et klokt valg for en liten oppstartsbedrift.

Foto: Tommy Andresen

– Abonnementene gjorde ting forutsigbare slik at vi visste hvor mye vi trengte å kjøpe inn, noe som hjalp på likviditeten, forteller Christian.

Selv om brødrene hittil har kombinert Leske med annen jobb er det gradvis i ferd med å bli en fulltidsgeskjeft. Nå har de også ansatt en salgssjef som hjelper til med kontakt ut mot bedriftsmarkedet. Foreløpig satser de på restauranter og kafeer i Oslo-området.

– Halvparten av businessen vår hittil har vært fra privatmarkedet, men vi ser at salget til restauranter og kafeer kommer til å øke mest, forklarer Christian.

Brødrene har dog ingen planer om å gi opp abonnementene.

– Selvfølgelig fortsetter vi å satse på privatmarkedet. I tillegg til abonnementene kjøper mange også inn til bryllup og konfirmasjoner, og det er helt supert.

– Conta er veldig praktisk

Vi snakket også litt med Christian om hvorfor de valgte Conta. Som mange andre der ute oppdaget de Conta-tjenestene på Google da de lette etter et gratis fakturaprogram. De har aldri sett seg tilbake etter at de først tok i bruk Conta-tjenestene.

– Koblingen mellom salg og faktura er veldig enkel, og prisen er super, sier Christian.

Han verdsetter også hvordan Conta Salg og Conta Faktura henger sammen.

– Det er lett å komme i gang med, og lett å forstå. I B2B-delen er Conta veldig praktisk, du sender et tilbud, lager ordrebekreftelse og flipper til en faktura, sier Christian.

I en jungel av tilbydere av faktura- og salgssystemer blir de værende hos Conta fordi det er så godt tilpasset det de holder på med.

– Vi kikket jo på andre også, men det er så mange programmer som har masse ekstra som de fleste bedrifter ikke trenger, mens Conta har skrelt bort det overflødige slik at det blir enklere å bruke, fortsetter han. Jeg bruker til og med Conta til enkeltpersonforetaket mitt, jeg var aldri i tvil, avslutter Christian.

Leter alltid etter nye produkter

Som importør og distributør av drikkevarer er brødrene Jansen ofte på leting etter noe nytt og spennende som de kan tilby det norske markedet. Første gangen dro de til en messe i Storbritannia.

produkter fra Leske Foto: Tommy Andresen

– Vi fant sykt mye bra der med en gang og vi importerer fortsatt de favorittene vi fant der, forklarer Christian.

– Vi har også pleid å bestille vareprøver på nettet, og har jevnlige «taste sessions» av ting vi får inn for å vurdere hva vi skal ta inn mer av i sortimentet.

Med den skalaen av import de nå driver blir behovet for lagerplass stadig større.

– Vi har flytta lager tre ganger og har nettopp kommet på plass i et nytt lager og kontor på Ski. Det har blitt litt mye flytting innenfor noenlunde samme område, ler Christian.

Akkurat nå er et nytt produkt fra Leske tilgjengelig i hyllene til Vinmonopolet, nemlig Luscombe Hot Ginger Beer fra Devon i Storbritannia.

Vi takker for praten, ønsker alle i Leske lykke til videre med drikkesalget, og kommer definitivt til å bestille ei kasse eller to!

Toppbilde: Tommy Andresen

Kommentarer

  1. Espen Løkke:

    Forstår ikke hvordan dere kan selvreklamere i denne artikkelen at Conta er et enestående gratis (!) fakturaprogram, når dere nå nylig valgte å innføre kreditter/betaling for å sende epost faktura som i lang lang tid har vært gratis for oss med små bedrifter…
    Mye vil ha mer er et kjent ordtak….

    Flott artikkel og støtter disse grunderne til taket, men nei conta er ikke gratis lenger!
    Snart blir det vel lisens for å få bruke selve programmet regner jeg med..

    • Jostein Hakestad:

      Heisann, Espen!

      Det er fremdeles helt gratis å lage ubegrenset med fakturaer og kreditnotaer, laste dem ned som PDF, og sende via egen e-postadresse.

      Det er kostnader forbundet både med å sende e-post og EHF direkte fra systemet, og vi ble derfor nødt til å innføre en liten betaling for disse tjenestene på bakgrunn av stort volum av fakturaer som blir sendt.

      mvh
      Jostein Hakestad
      Webjournalist, Conta

  2. Anders kanten:

    Hei! Er dere på ASKO?

    • Jostein Hakestad:

      Hei Anders!

      Jostein fra Conta her. Hvis du har spørsmål direkte til gutta i Leske så anbefaler jeg å kontakte dem direkte:
      https://leske.no/pages/kontakt-oss

      mvh
      Jostein Hakestad
      Webjournalist, Conta

Legg igjen en kommentar

For spørsmål til brukerstøtte, bruk dette kontaktskjemaet.

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få flere gode tips og nyheter på e-post.

Lag en gratis konto og kom i gang