Dette er forbedringene vi har gjort etter lansering

En hektisk uke ligger bak oss etter at vi lanserte den nye versjonen av Conta Faktura. Vi har nå gjort flere endringer basert på tilbakemeldingene vi har fått fra dere.

En hektisk uke ligger bak oss etter at vi lanserte den nye versjonen av Conta Faktura. Vi har nå gjort flere endringer basert på tilbakemeldingene vi har fått fra dere.

Vi i Conta lytter til alle tilbakemeldinger vi får, men kan ikke tilfredsstille alles ønsker. Det er likevel noen etterspørsler som går igjen fra mange brukere, og de prioriterer vi høyt.

Her er det vi har endret i løpet av den første uken:

Forfallsdato

Det var fra før mulig å sette antall dager til forfallsdato under innstillinger, og så kundeinfo. Vi trodde dette var godt nok, så vi fjernet mulighet for å overstyre forfallsdatoen på hver faktura.

Her tok vi feil, og vi har nå gjort det mulig å klikke på forfallsdatoen på hver nye faktura du lager. Da får du opp en datovelger, og kan klikke på datoen du ønsker.

E-post til fakturamottakere

Eksempel på e-post

En av forbedringene i den nye versjonen er at e-postene som sendes fra systemet har blitt moderne, fargerike og tydelig merket Conta Faktura. Det viste seg derimot at det ble litt for mye Conta-preg på de e-postene som gikk til fakturamottaker.

Det har vi full forståelse for at brukerne reagerer på.

Vi har nå endret dette slik at e-post som går ut med faktura har fått et betydelig mindre Conta-preg, og det er ikke lenger tvil om at fakturaen kommer fra virksomheten som har sendt fakturaen. På bildet over ser du hvordan e-postene ser ut etter endringen.

Standard kopi-til når du sender faktura

I mange år har brukeren som sender faktura på e-post automatisk blitt satt som kopi-til eller såkalt CC. Dette har vi mottatt negative tilbakemeldinger på, så vi tok bort denne funksjonen i den nye versjonen av Conta Faktura.

fakturainnstillinger

Mange av dere fortalte oss denne uken at dere likevel hadde bruk for dette, så i stedet for å gå tilbake til løsningen hvor det alltid ble foreslått kopi-til, gjør vi det nå valgfritt.

Derfor kan du nå gå inn i fakturainnstillinger, hvor du finner et felt der du kan skrive inn en e-postadresse som automatisk får kopi av fakturaer. Du kan altså velge om du vil motta kopi selv, la regnskapsføreren motta kopien eller la være å sende kopi.

Giroblanketter

Til slutt vil vi nevne giroblanketter til bruk i brevgiro, som enkelte har etterspurt. Det vi antok ville være mest kontroversielt med den nye versjonen var at vi fjernet den gode, gamle giroblanketten fra fakturaen. Bankgiroen ble innført på 1970-tallet, og det var nok på høy tid å pensjonere den for godt. Vi har fått noen negative tilbakemeldinger på dette, men færre enn fryktet. Brevgiro brukes mindre og mindre, og betaling over skranke i banken er det heller ikke mange som driver med.

Giroblanketten forblir dermed borte for godt.

Vi ønsker alle brukerne våre en god helg!

Kommentarer

  1. Thomas-Thea Gjestland:

    Jeg begynte å bruke Conta i går og er i grunnen veldig fornøyd.

    Nå er det slik at 25% MVA er standard i oppsettet. Og jeg ønsker meg en liten endring i innstillinger. Nemlig at det kunne vært mulig å sette andre MVA-innstillinger. Slik at når jeg legger inn varer, som jeg må grunnet gammelt system fra min side, manuelt, kan slippe å måtte endre MVA fra 25% til 15% på hver enkelt vare. Jeg har så og si ikke behov for å fakturere med 25%.

    Jeg bruker iZettle til daglig og der kan en sette ønsket hoved-MVA. Derfor tenker jeg at dette kunne være en løsning i Conta også.

    • Jostein Hakestad:

      Hei!

      Takk for forslaget. Glad for at du liker programmet! Jeg skal meddele dette videre til utviklerne, så ser vi om det kanskje kan bli en mulighet i fremtiden for å velge en «standard» sats for MVA per brukerkonto eller per firma.

      mvh
      Jostein Hakestad
      Webjournalist, Conta

  2. Bjørn Lerum:

    Hei, er godt fornøgd med systemet no, men ein ting saknar eg veldig. Det er og få samla fakturasum avrunda til heile kroner. Mange kunder irriterer seg over dette, og betaler kun inn i heile kroner. Dermed blir det ståande igjen 50 eller 75 øre som uoppgjort i rekneskapet. Dette lagar mykje unødvendig krøll. Og det er lite populert og sende purring på 50 øre. Då er det kjapt ein kunde mindre.
    Mvh Bjørn

    • Jostein Hakestad:

      Hei!

      Vi tar med oss alle slike tilbakemeldinger, og øreavrunding er noe vi ikke utelukker i en fremtidig oppdatering.

      mvh
      Jostein Hakestad
      Webjournalist, Conta

  3. Andreas A:

    Hei! En god ting hadde vært å gjøre slik at dersom rabatt er 0 så forsvinner selve «rabatt» teksten i fakturaen, også i toppen av kolonnen. Nå ser det litt ut som fakturaavsender på en måte sier» det er mulighet for å få rabatt, men du får det ikke». Tenker hvertfall jeg! Conta 4ever!

    • Jostein Hakestad:

      For det første, takk Andreas! Vi satser på å være her «4 ever» også! :D

      Bra tilbakemelding, jeg skal meddele dette videre til utviklerne.

      mvh
      Jostein Hakestad
      Webjournalist, Conta

  4. Strindheim ski:

    For oss hadde det vore veldig nyttig å kunne importere ei liste for kundar som skulle fakturerast frå EXEL. På samme måten som det er muleg å importere kundeliste til CONTA ville det vore veldig greit å kunne importere ei liste med kunden, adresse mm, varer og sum for kvar kunde og late CONTA generere faktura på basis av denne lista og sende med KID nr.

    • Jostein Hakestad:

      Heisann!

      Forslaget ditt er godt, men det er litt kompleks funksjonalitet og vi ønsker å holde ting så enkelt som mulig i Conta Faktura. Vi mener det fungerer best slik det gjør akkurat nå, der du kan importere kunder og varer, men må selv lage hver enkelt faktura.

      mvh
      Jostein Hakestad
      Webjournalist, Conta

  5. Tor:

    Jeg savner veldig at man kan se pris + mva på beløp (på samme linje).
    Nå står det, på en måte: pris + mva = pris – mva.
    Utenom dette liker jeg den nye designen. :)

    • Aleksander N. Takle:

      Som Tor nevnte her så savner jeg også at produkt prisen står med mva på linjen.
      Enkelte av mine kunder har reagert på dette, men ikke noe som egentlig bryr meg så veldig akkurat nå :)

    • Jostein Hakestad:

      Hei Aleksander!

      Vi setter pris på tilbakemeldinge. Vi har ingen endring i sikte på dette akkurat nå, men vi lover å holde dere orienterte om alle oppdateringer som skjer.

      Mvh
      Jostein Hakestad
      Webjournalist, Conta

    • Jostein Hakestad:

      Hei Tor!

      Takk for tilbakemeldingen, vi tar med oss dette videre. Vi mener dette følger standarden for fakturaprogrammer og at den «gamle» måten ikke gjorde det, men vi hører så klart på hva brukerne våre sier.

      Mvh
      Jostein Hakestad
      Webjournalist, Conta

  6. Alexander Pedersen:

    Hei, bra oppsett dere har fått!

    Hvorfor vises ikke lenger sum for utestående fakturaer?

    Har også problemer med at forfallsdatoen automatisk legger seg på 10 dager selvom jeg har lagt feks. 30dager på kundekortet?

    • Jostein Hakestad:

      Hei Alexander!

      Dette finner du enkelt ved å gå til fakturalisten, og så klikker du på «Flere valg», og «ubetalte». Da får du se den utestående summen nederst på lista.

      Mvh
      Jostein H
      Webjournalist, Conta

  7. Hallvard Olai Berg:

    Hei!
    Mye bra med det nye oppsettet! Blant annet en raskere måte å registrere innbetalinger på. Når jeg selv betaler fakturaer, blir jeg provosert over å måtte lete rundt på hele fakturaen etter ulik betalingsinformasjon. Her har dere kommet langt ved at dere har laget en oversiktlig plass nederst. Men, forfallsdato skulle også stått her, eventuelt i tillegg til øverst, så var alt samlet på et sted.
    Fint at dere har tatt med en tekst om å merke betalingen med fakturanummer. Jeg har selv brukt dette som standardtekst hele tiden, så nå blir det dobbelt opp. Men hvis jeg fjerner min tekst, fjernes den også på epostutsendelsen. Jeg ønsker at dere inkluderer denne teksten i betalingsinformasjon på epostutsendelsen. Den kunne eventuelt vært gjort noe «mildere», for eksempel «Vennligst oppgi fakturanummer ved betaling.»
    Mvh Hallvard Berg

    • Jostein Hakestad:

      Hei Hallvard!

      Dette er en bra tilbakemelding som jeg sender videre.

      mvh
      Jostein H
      Webjournalist, Conta

  8. Sivert P:

    Hei!
    Gratulerer med det nye disignet, men savner fortsatt et felt bak «antall» som en kan legge inn ENHET som for eksempel: stk, timer, lengdemeter m3 eller m2. Ellers helt topp program :)

    • Jostein Hakestad:

      Hei Sivert!

      Super tilbakemelding som vi tar med oss til utviklingsavdelingen.

      mvh
      Jostein H
      Webjournalist, Conta

  9. Kent-Åge Åsheim:

    Savner autofyll fra Brønnøysund sine registre når man oppretter nye bedrifts kunder.

    Hva tids besparelse og mindre mulighet for feil når man tastet inn org nummer på ny bedrifts kunde.

    Hvorfor er dette fjernet ?

    • Jostein Hakestad:

      Hei Kent-Åge!

      Dette har ikke blitt fjernet. Du trenger bare begynne å skrive inn firmanavnet også vil du få opp ei liste over matchende firma.

      mvh
      Jostein Hakestad
      Webjournalist, Conta

  10. Jostein Eidem:

    Hei. Finnes det ikke noe mulighet for å kunne velg om man vil bruke det nye giro oppsettet eller om man evt kan krysse av en plass for å få lagt inn den gamle versjonen med giroblanket?

    • Jostein Hakestad:

      Hei Jostein!

      Giroblankett er dessverre borte for godt fra Conta Faktura, basert på utviklingen i bruken og utbredelsen av brevgiro.

      mvh
      Jostein H
      Webjournalist, Conta

  11. Per Gunnar Hansen:

    Jeg lager gjerne kladder i god tid før fakturaene sendes. Jeg kunne tenke meg når jeg lager en kladd, hatt et felt som sier noe hva denne fakturaen gjelder. Spesielt når jeg lager flere faktura til samme firma.

    • Jostein Hakestad:

      Hei, Per Gunnar!

      Varelinjene viser hva fakturaene gjelder, men du tenker kanskje å kunne se i selve fakturalisten, med en egen kolonne? Jeg sender forslaget ditt videre.

      mvh
      Jostein H
      Webjournalist, Conta

  12. Christian Høg Juul:

    Hei, har alltid vært veldig fornøyd , og er det for så vidt også nå, men synes at det gamle oppsettet var langt bedre og mer oversiktlig , så for min del er ikke forandringene ensbetydende med forbedringer; Men med litt tilvenning går det greit nok ! Fikk reaksjoner på nye faktura som ble sendt på Mail; nå laster jeg bare ned fakturaen og sender fra egen mailadresse, virker som at det fungerer greit, kunde får hel faktura ,og jeg har kopi i sendt-boksen !
    En god ting er at det på faktura nå står oppfordring til å merke betalingen med fakturanr (så den var god🙂). Kunne ha tenkt meg at sluttlinjen med tlfnr og e-post var tydeligere og markerte seg mer !
    Men ellers mange takk for jobben og fin og hyggelig oppfølging og service ved spørsmål !
    Mvh Chris

    • Jostein Hakestad:

      Hei Christian!

      Tusen takk for tilbakemeldinger og gode forslag, vi tar det med oss videre.

      mvh
      Jostein Hakestad,
      Webjournalist, Conta

  13. Tonje Heier:

    Hei,
    Ja – gratulerer med nytt design.
    Vi har fått med oss at dere har gått bort i fra «vanlige» giroblanketter til Brevgiro. Vi har en rolig periode nå, men likevel så har samtlige av våre kunder som mottar en faktura uten «kvitteringsdelen» reagert. Mange av våre kunder er opp i årene og bruker brevgiro. Vi må nå manuelt fylle ut fakturaer for dem, og dette kan vi ikke gjøre i hektiske perioder. Er det vanskelig å få tilbake denne funksjonen? Det er først nå reaksjonene kommer…. nå som fakturaene forfaller og blir sendt i retur til kunder som forsøker å sende det inn med brevgiro.
    Om ikke, så må vi nok vurdere noe annet.
    Vi er ellers veldig fornøyd!
    Mvh Tonje

    • Jostein Hakestad:

      Hei Tonje,

      Vi setter pris på tilbakemeldingen.

      Conta Faktura har som du ser fått nytt design, ikke bare i selve tjenesten men også selve fakturaen. Girodel på faktura er på vei ut med en andel på under 2% av alle betalinger, og vi besluttet derfor å følge trenden i markedet med en mer moderne stil på fakturaen. Vi mener den gir god oversikt, og det skal være enkelt å finne nødvendig informasjon for betaler.

      Hilsen
      Jostein Hakestad
      Webjournalist, Conta

  14. Tore Funderud:

    Forfallsdato står nå med gult trykk som er meget vanskelig å se. Ønskelig med sort trykk også der, som resten av fakturaen.

    Mvh.

    Tore Funderud

    • Atle Hansson:

      Hei Tore! Hvis forfallsdatoen står i gul skrift kan det virke som det kanskje mangler rødt blekk i skriveren din? Fargen på denne teksten både på skjermen og på utskrifter er knallrød, og skal være godt synlig.

      Hilsen
      Atle H
      Webdesigner, Conta

  15. Gunnar:

    Hei !

    Forstår at det av og til må gjøres forandringer,men personleg synes eg at den «gamle» fakturaen var mer oversiktlig på øverste del med kunde/lev. info på venstre side og avsender info på høgre.Så mitt ønske er at dere går tilbake til det oppsette. :)

    • Jostein Hakestad:

      Hei Gunnar!

      Takk for konstruktiv tilbakemelding! Vi har meddelt det videre.

      mvh
      Jostein H
      Webjournalist, Conta

  16. Aleksander N. Takle:

    Hei Conta :)
    Vi er meget fornøyd med deres tjenester og har brukt dette i mange år.

    De nye løsningene og designet er veldig bra, men vi har et lite ønske om at på E-posten som bli sendt ut med mailen, er det mulig å kunne endre neders hvor det står vennlig hilsen?
    Vi ønsker en mer personlig hilsen der og evt navnet på vår ansatt som har sendt denne ut

    • Jostein Hakestad:

      Hei Aleksander, og takk for fine ord!

      Akkurat nå er dette ikke mulig, men vi tar med oss tilbakemeldingen din. Hvis du vil gjøre fakturaene mer personlige kan du f.eks. bruke feltet «standardbeskjed på fakturaen» i fakturainnstillingene eller skrive inn noe til hver kunde i dette feltet når du lager selve fakturaen.

  17. Trude Sandvik:

    Hei og gratulerer med nytt design
    Dessverre savner jeg funksjonen med auto utfylling av bedriftens info når jeg setter inn organisasjonsnummer.
    Er det mulig å få tilbake?
    mvh Trude Sandvik

    • Jostein Hakestad:

      Hei Trude!

      Søk på firmanavn, så finner du firmaet du leter etter. Da vil informasjonen automatisk fylles ut i feltene.

      Mvh
      Jostein H
      Webjournalist, Conta

  18. Terje Formoe, Kaptein Sabeltann AS:

    Tidligere ble det automatisk sendt en faktura(kopi) til avsenderen innboks.
    Det opplevde jeg som praktisk og greit.
    Hvorfor er den funksjonen tatt bort?

    Mvh

    • Jostein Hakestad:

      Hei Terje! Denne funksjonen er nå tilbake på plass. Gå til «innstillinger» og så «fakturainnstillinger». Her finner du et felt der du kan oppgi hvilken e-postadresse som skal motta kopi (CC).

      Mvh
      Jostein H,
      Webjournalist, Conta

  19. Andreas Schilbred:

    Hvorfor går det ikke lenger å kreditere kun enkelte poster fra en faktura? Nå blir hele fakturaen kreditert dersom man velger lag kreditnota. Tidligere kunne det velges for eksempel 2 av 10 varer slik at resten av fakturaen bestod.
    Er hensikten av vi må kreditere hele fakturaen og lage ny faktura med korrigerte varemengder?

    • Jostein Hakestad:

      Hei Andreas!

      Regnskapsførerne våre anbefaler å kreditere hele fakturaen. Så for å spare brukerne våre for tid og penger, har vi stålsatt Conta Faktura mot krediteringsrot. Les denne artikkelen, der du blant annet finner informasjon om hvorfor dette er anbefalt metode: https://hjelp.conta.no/fakturaskolen/kreditnota/

      Mvh
      Jostein H
      Webjournalist, Conta

Legg igjen en kommentar

For spørsmål til brukerstøtte, bruk dette kontaktskjemaet.

Lag en gratis konto og kom i gang