Dette kan du gjøre når kunden ikke betaler innen fristen

Når du må sende purring eller inkassovarsel på en faktura har du mulighet til å legge på gebyr og forsinkelsesrenter. Vi ser på reglene som gjelder.

Når du må sende purring eller inkassovarsel på en faktura har du mulighet til å legge på gebyr og forsinkelsesrenter. Vi ser på reglene som gjelder.

Det er viktig å få inn betaling fra kundene dine slik at bedriften din har god likviditet. Når kunden betaler for sent eller unnlater å betale har du krav på å legge til gebyr og renter som kompensasjon for forsinket betaling.

Noen ganger må sakene også tas videre til inkasso for å få inn pengene. Det høres gjerne skummelt ut, men det er veldig vanlig for bedrifter å ha noen saker hvor kunden ikke betaler i tide.

Det er forresten lurt å ha kort frist på fakturaene dine, slik at du får inn penger tidsnok til å dekke regningene dine. Det er helt greit med ti eller syv dagers frist så lenge du ikke har avtalt noe annet.

Se flere tips til å få inn betalinger raskere.

Purring og inkassovarsel

Når en faktura forfaller vil du få beskjed på e-post og når du logger inn i Conta Faktura. Du kan da velge å sende purring eller inkassovarsel eller sende fakturaen direkte til inkasso, slik at et inkassobyrå tar seg av oppfølgingen.

I Conta Faktura har du mulighet til å sende purring når som helst etter at fristen er gått ut, men ønsker du å legge på purregebyr må du vente minst 14 dager.
Purregebyret er i 2018 satt til 70 kroner, og blir automatisk lagt på.

Det er derimot både lovlig og vanlig å sende inkassovarsel ved forfall, uten å purre først. Vi anbefaler denne fremgangsmåten, fordi inkassoloven krever at varselet sendes 14 dager før fakturaen kan gå til inkasso.

Ønsker du å sende kunden en vennlig påminnelse om betaling er det en god ide å heller sende fakturaen på nytt, i forkant av et inkassovarsel.

Det er mange som kvier seg for å sende inkassovarsel på utestående kundefordringer, men det får altså i gang inkassosaken raskere i de tilfellene hvor betalingen fortsatt uteblir. Både purring og inkassovarsel har en betalingsfrist på 14 dager.

Du får purregebyr også på inkassovarselet, men da må det sendes minst to uker etter fristen.

Både purring og inkassovarsel bør sendes i posten fordi det stilles noen krav til hvordan du sender disse elektronisk. Hvis du sender på e-post må fakturaen, ifølge inkassoloven, sendes på en «betryggende måte».

Når du skal sende purring eller inkassovarsel i Conta Faktura kan du velge at vi postlegger for deg mot en liten kostnad, eller du kan skrive ut og postlegge selv.

Forsinkelsesrente

Vi begynner å beregne renter på fakturaen dagen etter betalingsfristen har gått ut. Renten fastsettes av Finansdepartementet den 1. januar og 1. juli hvert år. I andre halvdel av 2018 er forsinkelsesrenten 8.5 prosent.

Når du sender purringen eller inkassovarselet i Conta Faktura legger vi automatisk på forsinkelsesrente for alle dagene etter betalingsfristen.

Hva gjør du når kunden klager?

Skulle kunden mene at de ikke har mottatt purringen eller inkassovarselet er det nok for deg å bevise at du har sendt brevet. Det er kundens ansvar å sørge for at de mottar dette, og derfor vil en slik innsigelse ikke være en gyldig klage.

Har kunden klager på fakturaen må du, eller inkassobyrået du benytter, sende klagen til forliksrådet i kommunen hvor skyldneren bor. Du kan lese mer om klageprosessen her.

Du kan sende til inkasso når som helst

Du kan faktisk sende fakturaen til inkasso med en gang fristen har gått ut. Inkassobyrået vil da ta seg av purring/inkassovarsel og betalingsoppfordring. Det kan spare deg mye tid.

Inkassobyrået Contando kan hjelpe deg – du kan sende fakturaen til Contando direkte fra Conta Faktura.

Knapp som sier «send til inkasso» i Conta Faktura

Les mer om hvordan Conta Faktura og Contando fungerer sammen.

Kommentarer

  1. Adelheid Hasenknopf:

    Hvordan kan jeg følge opp purring og inkasso til en kunde i Tyskland?

    • Hanne Mørch:

      Hei Adelheid,
      Contando kan hjelpe deg med internasjonal inkasso. Ta gjerne kontakt med dem direkte om du har flere spørsmål.

      Mvh
      Hanne Mørch
      Webjournalist, Conta

Legg igjen en kommentar

For spørsmål til brukerstøtte, bruk dette kontaktskjemaet.

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få flere gode tips og nyheter på e-post.

Lag en gratis konto og kom i gang