Fått inn innbetaling med avvik (KID)?

Med KID blir innbetalinger automatisk registrert i Conta, men det kan hende kunden taster feil eller glemmer KID-nummeret. Dette gjør du hvis du får inn en innbetaling med avvik.

Med KID blir innbetalinger automatisk registrert i Conta, men det kan hende kunden taster feil eller glemmer KID-nummeret. Dette gjør du hvis du får inn en innbetaling med avvik.

KID, eller kundeidentifikasjonsnummer, brukes for å identifisere hvilken kunde og hvilken faktura det er snakk om når en innbetaling kommer inn på kontoen din.

Hver faktura du sender har et unikt KID-nummer som kundene skal bruke når de betaler. Betalingene blir da automatisk registrert i Conta uten at du trenger å sjekke nettbanken og markere fakturaene som betalt.

For å kunne bruke KID på fakturaene dine må du ha Conta Pluss.

Har du fått inn en betaling med avvik?

KID er laget for å forenkle oppfølgingen av fakturaene dine, og oversikten i Conta oppdateres automatisk etter hvert som betalingene kommer inn.

Det kan likevel hende du blir nødt til å følge opp en faktura. Dette skjer når Conta ikke klarer å registrere betalingen på riktig faktura, og det kommer opp at du har fått inn en «innbetaling med avvik».

Kluss i KID-nummeret

Avvik skyldes som regel menneskelig feil, for eksempel hvis kunden:

  • betaler uten å bruke KID-nummeret
  • taster inn feil KID-nummer
  • betaler for stor eller for liten sum

Da vil ikke systemet vite hvilken faktura betalingen skal registreres mot. Heldigvis er de fleste betalinger med avvik enkle å ordne opp i.

Enkelt å ordne opp i Conta

Når du får inn en betaling med avvik vil du få beskjed på hovedsiden på Conta.

Påminnelse om innebetaling med avvik på forsiden i Conta Faktura

Klikk på «behandle innbetalingene» for å se hvilke betalinger det gjelder:

Oversikt over innbetalingene med avvik i Conta Faktura

Betaling uten KID eller med ugyldig KID-nummer kan du enkelt rette opp i. Klikk på «behandle» for å registrere innbetalingen på riktig kunde og faktura.

Registrering av innbetaling med avvik på riktig kunde i Conta Faktura

Hvis kundenavnet mangler, kan du finne ut hvem som eier kontoen ved å skrive inn kontonummeret i nettbanken på en ny betaling, og så se på navnet eller firmanavnet som dukker opp.

Når kunden har sendt feil beløp

Har kunden betalt deg for mye kan du :

  • betale kunden tilbake
  • lage faktura på det overskytende beløpet hvis dere har avtalt en høyere sum enn du i utgangspunktet fakturerte
  • føre som inntekt eller renter hvis det overskytende beløpet skyldes en purring

Har kunden betalt deg for lite kan du:

  • kreditere kunden hvis dere har blitt enige om en lavere kjøpesum
  • purre på resten
  • sende saken til inkasso, om nødvendig

Les mer om å bruke KID i Conta.

Kommentarer

  1. Esten tømmerås:

    Hei
    Får melding om innbetaling med avvik, med følgende beskjed : » Fakturaen er allerede betalt»
    Men kan ikke se at fakturabeløpet er betalt 2 ganger,
    Hvorfor denne meldingen da ? har skjedd noen få ganger, men finner ikke dobbelbetaling i bank.
    Mvh
    Esten

    • Hanne Mørch:

      Hei Esten,
      Jeg har sendt spørsmålet ditt videre til kundeservice, og de kommer til å ta kontakt slik at dere kan ordne opp i dette :)

      Mvh
      Hanne Mørch
      Webjournalist, Conta

  2. Terje:

    Hei.
    Vi prøver nå ut conta pluss. Har fått beskjed fra DNB og Nets at det er i orden. Hvorfor kommer ikke kid på faktura?

    • Hanne Mørch:

      Hei Terje,
      Jeg har videresendt dette til kundeservice, så de vil ta kontakt for å ordne opp :)

      Mvh
      Hanne Mørch
      Webjournalist, Conta

Legg igjen en kommentar

For spørsmål til brukerstøtte, bruk dette kontaktskjemaet.

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få flere gode tips og nyheter på e-post.

Lag en gratis konto og kom i gang